33.
logo
Wybierz język:    Polski   English

Kalendarz koncertów:   

  • Aktualności
  • O Kursie i Festiwalu
    • O Kursie
    • Zgłoś się
    • Zakwaterowanie
    • Regulamin
    • Historia
    • Miasto Opole
    • Do pobrania (archiwum)
    • Śląskie Lato Muzyczne
    • Harmonogram
    • Koncerty 2022
  • Wykładowcy
    • Edycja 2022
    • Poprzednie edycje
  • Pianiści Kameraliści
  • Galeria
  • Kontakt
    • Kontakt i dojazd
    • Linki
    • Dane osobowe - RODO
LEKCJE<br />MISTRZOWSKIE CODZIENNE<br />KONCERTY PRACA,<br />INTEGRACJA I ZABAWA FESTIWAL<br />"ŚLĄSKIE LATO MUZYCZNE"

​

​​

​

​

- Skrzypce
- Fortepian
- Altówka
- Wiolonczela
- Kontrabas
- Warsztaty towarzyszące
 

 

 

 


SKRZYPCE

 

Tomasz Tomaszewski
Skrzypce, kameralistyka
Dyrektor Artystyczny Kursu 


Początki wykształcenia muzycznego w PSM w Opolu. Średnią Szkołę Muzyczną w Opolu ukończył z wyróżnieniem w roku 1969 w klasie Danuty Sujaty. Dalej studiował w klasie prof. Tadeusza Wrońskiego i doc. Stanisława Kawalli w Akademii Muzycznej w Warszawie. Dyplom magisterski w roku 1976. W latach 1974 do 1979 uczestniczył w rozmaitych kursach muzycznych, pracując z O. Krysą, B. Drużyninem, W. Marschnerem, J. Fournierem, H. Szeryngiem.
W 1979 roku dzięki stypendium Ministerstwa Kultury wyjechał na roczne studia podyplomowe do Leningradu, gdzie studiował w klasie skrzypiec prof. Borysa Gutnikowa oraz klasie kameralnej prof. Tamary Fidler. Od roku 1980 z przerwami do roku 1982 pracował znowu pod kierunkiem prof. Marschnera we Freiburgu. W 1970 roku, w czasie studiów w Warszawie został członkiem Orkiestry Kameralnej „Con moto ma cantabile”, a od 1971 r. do 1976 r. był członkiem Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcja Karola Teutscha. Z orkiestrą tą występował - również jako solista - w wielu krajach Europy, w USA i w Japonii. Od 1975 r. do 1979 r. był członkiem, a następnie koncertmistrzem Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka, z którą występował także jako solista. Od 1974 r. do 1979 r. był drugim skrzypkiem Kwartetu Polskiego, który w 1975 r. zdobył I nagrodę na Konkursie w Belgradzie oraz III nagrodę na konkursie ARD w Monachium w 1976 r. Od 1980 r. mieszka w Niemczech. Od grudnia 1980 r. do czerwca 1981 r. był koncertmistrzem Orkiestry w Baden-Baden. W 1981 r. był członkiem Orkiestry National Theater w Mannheim. Od sierpnia 1982 r. do 2017 r. zajmował stanowisko 1. koncertmistrza Orkiestry Deutsche Oper Berlin. Od października 1983 r. jest docentem Universität der Künste Berlin - od 2002 roku z tytułem Profesora. Wykłada tam do dzisiaj. W roku akademickim 2017/18 był wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a od 2018 r. prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Sztuk w Szczecinie. Jako koncertmistrz DOB, a także gościnnie innych orkiestr, grał pod dyrekcją wielu sławnych dyrygentów, takich jak Barenboim, Sinopoli, Stein, Rattle, Tielemann, Viotti, Frübeck de Burgos, Bertini, Barszaj, Mariner, Hoogwod, Abbado, Gergiev i inni. Tomasz Tomaszewski prowadzi ożywioną działalność jako solista i kameralista. W ciągu ostatnich 35 lat swojej muzycznej kariery działał w rozmaitych formacjach:
- jako wieloletni członek, a także jako solista orkiestry kameralnej „Philharmonische Streichersolisten”,
- „ARTE Quartett Berlin”,
- zespołu „D'al Solo al Tutti”,
- „Debussy Ensemble Berlin”,
- „Stradivari Sextett Habisreutinger”,
- „European Fine Arts Trio”,
- jako założyciel i prymariusz „Polish String Quartett Deutsche Oper Berlin”,
- jako założyciel i kierownik artystyczny orkiestry kameralnej „Kammersolisten der Deutschen Oper Berlin”,
- jako założyciel i Steh-Geiger „Salonorchester der Deutschen Oper Berlin”,
- jako koncertmistrz i Doradca Artystyczny Orkiestry „Baltic Neopolis”.
Jako kameralista współpracował z pianistami: Bruno Canino, Fabio Bidinim, François Kilianem, Jerzym Tosikiem-Warszawiakiem, Alicją Paletą-Bugaj, Eleną Nogaevą, Ewą Tomaszewską, Mają Nosowską, Elżbietą Neumann.
Tomasz Tomaszewski jest Inicjatorem i Dyrektorem Artystycznym działającego od 2002 roku Festiwalu „Śląskie Lato Muzyczne”. Jest też prezydentem założonego w 2000 roku w Berlinie „Internationale Beethoven-Gesellschaft” oraz założycielem i prezesem zarządu Europejskiego Forum Muzyki Polskiej w Berlinie. Tomasz Tomaszewski jest też Dyrektorem i przewodniczącym Jury Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Ludwiga van Beethovena, który od 2015 odbywa się w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W 2017 został powołany do Kuratorium Stadthalle Görlitz. Od 2017 kieruje też międzynarodowym cyklem koncertów „Lux Silesia”.
Tomasz Tomaszewski jest dwukrotnym zdobywcą nagrody fonograficznej „Fryderyk”:
- w 2001 roku za nagrania triów fortepianowych Chopina i Debussy'ego z „European Fine Arts Trio”,
- jako dyrygent i solista za nagrania muzyki Pawła Łukaszewskiego i Mikołaja Góreckiego z orkiestrą „Baltic Neopolis”.
W 1998 r. Tomasz Tomaszewski za wybitne osiągnięcia artystyczne i rozpowszechnianie kultury polskiej za granicą otrzymał z rąk prezydenta RP Złoty Krzyż Zasługi. W tym samym roku otrzymał też od berlińskiego Kultur Senatora tytuł Kammervirtuose. Tomasz Tomaszewski jest Honorowym Obywatelem miasta Opola i miasta Tortorici na Sycylii.

 

 

 

Włodzimierz Promiński
Skrzypce, orkiestra


Wychowanek Szkoły Muzycznej w Opolu w klasie skrzypiec Karola Reimana. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie Franciszka Jurysa. Studiował kameralistykę w Hochschule für Musik w Kolonii w klasie Amadeus Quartet, w Berlinie pod kierunkiem Eberharda Feltza i w Detmold u Ernsta Mayer-Schierninga. W 1984 roku założył KWARTET CAMERATA i jest jego I skrzypkiem. Jest laureatem międzynarodowych konkursów: w Tokio (1989), Monachium (1990) oraz w Paryżu (1990 I nagroda). Nagrania płytowe (DUX, Ricercar, Koch, Thorofon, Polskie Nagrania) były wielokrotnie wyróżniane: Płyta Roku 1995 miesięcznika "Studio" za kwartety Franza Schuberta, Diapason d'Or (1994) i Sforzando (miesięcznik "Crescendo" - 1995) za muzykę kameralną Gillaume Lekeu nagraną
w firmie Ricercar, nagroda "Fryderyk" (1999) za Złote Cztery Pory Roku Antonio Vivaldiego, oraz "Pizzicato Supersonic Award" 
w Luksemburgu (2009) za muzykę kameralną Weroniki Ratusińskiej. W roku 2008 uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego
w Białymstoku. Prowadzi też klasy skrzypiec w Zespole Szkół Muzycznych im. G. Bacewicz w Warszawie oraz w ramach kursów mistrzowskich w Gorlicach i Opolu.

 

 

 

Krzysztof Polonek
Skrzypce


Krzysztof Polonek, koncertmistrz Berliner Philharmoniker, skrzypek Berlin Piano Trio, które po wielokrotnych sukcesach konkursowych uważane jest za jedno z czołowych triów fortepianowych. Jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy współpracuje z najwybitniejszymi artystami, występując w najważniejszych salach koncertowych świata. Jako pedagog jest związany z Akademią im. Herberta von Karajana w Berlinie, jest doktorem habilitowanym. Kształcił się u wybitnych artystów-profesorów, takich jak T. Tomaszewski, T. Brandis, Z. Bron, I. Gitlis, H. Beyerle, M. Pressler, F. Rados, S. Ashkenazy, A. Bylsma, J. Pietrzak.
www.berlinpianotrio.com

Foto: Karpati&Zarewicz

 

 

 

Christian Danowicz
Skrzypce – 5-13.08


Christian Danowicz urodził się w 1983 r. w Buenos Aires, w Argentynie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku lat 4 pod okiem swojego ojca, Enrique Danowicza, skrzypka i pedagoga. Jest absolwentem Konserwatorium Muzycznego w Tuluzie (Francja), które ukończył z wyróżnieniem w klasie skrzypiec prof. Gillesa Colliarda. W roku 2010 otrzymał tytuł magistra sztuki na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie, gdzie studiował skrzypce pod kierunkiem prof. Julii i Krzysztofa Jakowiczów. Na tej samej uczelni ukończył studia licencjackie w klasie dyrygentury symfoniczno–operowej prof. Antoniego Wita i prof. Tomasza Bugaja.
Jest laureatem III nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. T. Wrońskiego w Warszawie (2009), na którym został też wyróżniony nagrodą specjalną dla najciekawszej indywidualności artystycznej konkursu oraz dla najlepszego studenta UMFC w Warszawie. W roku 2010 otrzymał I nagrodę na Konkursie Muzyki Kameralnej podczas festiwalu Duxbury Music Festival w U.S.A.
Od 2010 r. Christian Danowicz jest koncertmistrzem NFM Orkiestry Leopoldinum we Wrocławiu, z którą regularnie występuje również jako solista i dyrygent. Jest współzałożycielem NFM Trio Solistów Leopoldinum, które w roku 2012 otrzymało stypendium na studia podyplomowe w Reina Sofia School of Music (Madryt) w klasie kameralistyki prymariusza Alban Berg Quartet, Güntera Pichlera. W 2014 r., pod kierunkiem prof J. Pietrzaka, uzyskał stopień doktora Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. W 2017 r. otrzymał stopień doktora habilitowanego, a od 2019 r. jest wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Prowadzi także klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Płyty NFM Orkiestry Leopoldinum „Made in Poland” (2018) oraz „Supernova” (2019), na których Christian Danowicz występuje jako solista, aranżer i dyrygent, zostały nagrodzone prestiżową statuetką „Fryderyk”.
Christian Danowicz ma na swoim koncie występy w U.S.A, Wenezueli, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Luksemburgu, Włoszech, na Ukrainie, Litwie i w Polsce, gdzie jako solista wystąpił z towarzyszeniem Płockiej Orkiestry Symfonicznej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestry Kameralnej Leopoldinum, Filharmonii Bałtyckiej i Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Jest pomysłodawcą i współorganizatorem festiwalu muzycznego „Musique au Leman” w Thonon we Francji, gdzie corocznie odbywają się koncerty muzyki symfonicznej i kameralnej z jego udziałem. Jest regularnie zapraszany na międzynarodowe mistrzowskie kursy muzyczne m.in. „Danish Strings” w Danii oraz na Międzynarodowe Kursy Muzyczne w Opolu.
Jako koncertmistrz współpracował też z Orkiestrą Kameralną w Tuluzie, z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie, z międzynarodową orkiestrą European Philharmony i z Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze.
W ramach mistrzowskich kursów muzycznych miał okazje doskonalić swoje umiejętności u takich mistrzów wiolinistyki jak Maxim Vengerov, Ruggiero Ricci, Krzysztof Węgrzyn, Oleh Krysa, Eric Friedman, Ivry Gitlis, Tomasz Tomaszewski, Igor Frolov, Edward Zienkowski, Maria Jaszwili i Tedi Papavrami.

 

 

 

Piotr Prysiażnik
Skrzypce


Urodzony 1968 roku w Opolu, gdzie ukończył średnią szkołę muzyczna w klasie prof. Danuty Sujaty. Dyplom uzyskał w 1992 w klasie prof. Zenona Bąkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie, następnie kontynuował naukę u prof. T. Tomaszewskiego w berlińskiej Wyższej Szkole Sztuk (UdK) oraz u prof. D. Stabrawy jako stypendysta Instytutu im. Herberta von Karajana. Swoje umiejętności poszerzał m.in. na kursach mistrzowskich z takimi artystami jak m.in. A. Gertler, E. Feltz, E. Hurwitz, K. Richter.
W 1992 zdobył 4. miejsce na Międzynarodowym Konkursie Solowym im. prof. T. Wrońskiego oraz jako członek Tria Fortepianowego im. I. J.Paderewskiego III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kameralnym w Mulhouse (Francja). W latach 1989-1992 współpracował z orkiestrą „Concerto Avenna“, dokonując licznych nagrań płytowych i biorąc udział w wielu renomowanych festiwalach m.in. Lufthansa Festival.
W latach 1993-96 odbywa 3-letnie studia w orkiestrze Filharmonii Berlińskiej jako stypendysta „Karajan-Stiftung“. Pracował pod batutą najwybitniejszych dyrygentów, takich jak C. Kleiber, C. Abbado, B. Haiting, G. Wand, sir. G. Solti, S. Rattle, N. Harnoncourt. Od 1996 roku jest członkiem orkiestry Deutsche Oper w Berlinie oraz orkiestry smyczkowej Kammersolisten der Deutsche Oper. Występował w różnych zespołach kameralnych: „Arte“ Kwartet, „Stradivari Sextett Habisreutinger“, SKB (die Solisten der Kammerphilharmonie Berlin), „Oriol Ensamble Berlin“, koncertując na wielu festiwalach muzyki kameralnej m.in. Schleswig-Holstein, Lago Maggiore 1997, Łańcut 2000, Brandenburgische Sommerkonzerte, Berliner Festwochen 2001. Dokonał prawykonań i nagrań utworów solowych współczesnych kompozytorów m.in. P. Łukaszewskiego, P. Mossa, B. Blachera, S. Knolla.
Prowadzi działalność pedagogiczną, w latach 2004-2008 był wykładowcą w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz kierownikiem artystycznym Kursów Kameralnych w Krzyżowej.
W roku 2010 został doradcą artystycznym oraz współtwórcą nowej międzynarodowej orkiestry Filharmonii Gorzowskiej złożonej z młodych muzyków z Europy i Azji. Od 2010 do 2013 roku Piotr Prysiażnik był pierwszym koncertmistrzem Gorzowskiej Filharmonii, występując również z tą orkiestra jako solista.
Od 2002 roku jest członkiem „The Polish String Quartet Berlin“. Zespół od prawie dwudziestu lat bierze czynny udział w życiu koncertowym Berlina, prezentując utwory polskich kompozytorów jak: J. Fitelberg, J. Mendelssohn, K. Rathaus, K. Penderecki, W. Lutosławski, A. Panufnik, P, Moss, W. Szalonek, A. Tansmann, Sz. Laks, J. Koffler i wielu innych. Ważnym dowodem zainteresowań programowych Kwartetu jest powołanie z jego inicjatywy w 2012 roku w Berlinie Europejskiego Forum Muzyki Polskiej oraz organizowanie regularnych koncertów muzyki polskiej tzw. „koncertów kompozytorskich“, związanych z okrągłymi rocznicami urodzin znakomitych polskich kompozytorów m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika z udziałem małżonki, Lady Camilli Jessel Panufnik. www.facebook.com/kwartetpolskiberlin
"The Polish String Quartet Berlin“ nagrał dla Firmy EDA RECORDS w 2017-18 dwie płyty CD z utworami polskich kompozytorów.
W 2012 roku założył w Berlinie młodzieżowa orkiestrę kameralną „Vivaldi Young Philharmonics“ oraz dziecięca orkiestrę „Vivaldi Kinder Orchestra“ (VKO), z którą pracując i koncertując regularnie, z entuzjazmem wspiera młodych muzyków w ich muzycznym rozwoju.
Piotr Prysiażnik jest inicjatorem i Dyrektorem Artystycznym działającej od 2015 roku w Berlinie, orkiestry „MOTION STRING ORCHESTRA“, złożonej z muzyków Opery Berlińskiej. Jako koncertmistrz i solista MSO występuje regularnie w Berlinie. Jest współzałożycielem „Classic Music for Motion“ - firmy, która organizując regularne koncerty oraz nagrania CD, na stałe zagościła w życiu muzycznym miasta Berlina. www.classic-music-for-motion.com

 

 


FORTEPIAN

 

Andrzej Jasiński
Fortepian – 6-9.08


Prof. Andrzej Jasiński urodził się w Częstochowie. Ukończył z wyróżnieniem Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Katowicach. W latach 1961-62 doskonalił swoje umiejętności w Paryżu pod kierunkiem Magdy Tagliaferro. W 1960 roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Marii Canals w Barcelonie. Koncertował we wszystkich filharmoniach w Polsce, a także w Związku Radzieckim, Czechosłowacji, Niemczech, Francji, Urugwaju, Brazylii i Japonii. Od 1961 roku prowadzi działalność pedagogiczną w AM w Katowicach, od 1990 roku na stanowisku profesora zwyczajnego. W latach 1972-96 oraz 2003-05 kierował Katedrą Fortepianu katowickiej uczelni. Wykształcił liczne grono koncertujących pianistów i pedagogów, m.in.: Krystian Zimerman, Jerzy Sterczyński, Zbigniew Raubo i in. Zasiada w jury międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli, Feruccio Busoniego w Bolzano, Van Cliburna w Fort Worth, Piotra Czajkowskiego w Moskwie i innych w Dublinie, Monachium, Paryżu, Amsterdamie, Budapeszcie, Bonn, Cagliari, Pekinie, Tokio, Tel Awiwie, Casablance, Marrakeszu. Działalność artystyczno-pedagogiczna Profesora Andrzeja Jasińskiego została uhonorowana licznymi odznaczeniami i nagrodami państwowymi. W grudniu 2006 roku prof. Andrzej Jasiński odebrał tytuł doktora honoris causa katowickiej Akademii Muzycznej, natomiast w maju 2007 roku otrzymał tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej w Warszawie.

 

 

 

Volker Stenzl
Fortepian, duet fortepianowy – 6-13.08


Niemiecki pianista Volker Stenzl studiował w Stuttgarcie oraz na Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie (m.in. u S. Kovacevicha), z którą również, w latach 1990–2000 współpracował jako profesor. Wraz ze swym bratem Hansem-Peterem, specjalizuje się w grze w duecie fortepianowym. Od czasu wygrania prestiżowego konkursu ARD w Monachium w 1986 r., bracia Stenzl koncertowali niemal we wszystkich krajach Europy, w Afryce Zachodniej, jak również w Ameryce Północnej i Południowej, Japonii, Chinach i Hong Kongu. W styczniu 2009 r. Gustavo Dudamel zaprosił ich do Caracas aby wspólnie z nim i jego orkiestrą - Simón Bolívar Youth Orchestra - wykonali koncert podwójny E-dur na dwa fortepiany F. Mednelssohna. W grudniu 2010 bracia Stenzl odbyli swoje pierwsze tournée w Rosji.
Mając szeroki repertuar, od Bacha po premierowe wykonania utworów kompozytorów współczesnych, oraz grając zawsze - w odróżnieniu od większości innych duetów - z pamięci, Hans-Peter i Volker Stenzl koncertują w wielu salach i na wielu festiwalach, takich jak: Salzburg, The Piano Festival Ruhr, Schleswig-Holstein, Miami czy Reding-Piette. Liczne produkcje radiowe i telewizyjne (m.in. dla BBC, ITV, ARD, ZDF, RAI, ORF), jak również wysoko cenione nagrania CD i DVD świadczą o szerokim zakresie działalności artystycznej braci Stenzl.
Volker Stenzl jest uznanym członkiem jury wielu krajowych i międzynarodowych konkursów (m.in. Dranoff w Miami), a także profesorem Hochschule für Musik Theater w Rostoku (Niemcy), gdzie prowadzi specjalną klasę duetu fortepianowego.

 

 

 

Hubert Rutkowski
Fortepian


Hubert Rutkowski jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. Studiował pod kierunkiem prof. Evgenija Koroliova w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu (Konzertexamen). Jest zwycięzcą Konkursu Chopinowskiego w Hanowerze w 2007 roku. Pianista dokonał kilku nagrań płytowych na współczesnych i historycznych fortepianach z XIX wieku. Występował z takimi artystami, jak Lilya Zilberstein, Alexei Lubimov, Severin von Eckardstein, Łukasz Borowicz, Martin Haselböck, Jamie Phillips. Koncertuje w Europie, Azji, Ameryce Łacińskiej i USA, m.in. na Schleswig Holstein Music Festival, Piano Festival w Husum Castle, Festiwalu Mozartowskim w Warszawie, Festiwalu Ars Longa w Moskwie. 1 marca 2021 roku, w dniu urodzin Chopina, dokonał w Hamburgu światowej premiery odkrytego na nowo historycznego fortepianu Pleyela (1847). Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Chopinowskiego w Hamburgu, a także kierownikiem katedry fortepianu w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu.

 

 

 

Katarzyna Ewa Sokołowska
Fortepian, kameralistyka


Pianistka, kameralistka, pedagog animatorka imprez artystycznych, dydaktycznych i naukowych. Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie fortepianu J. Ekiera i A. Palety-Bugaj oraz w klasie kameralistyki M. Nosowskiej. W dziedzinie kameralistyki ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe i koncertowe (Konzertexam) w klasie duetu fortepianowego H.P. Stenzl i V. Stenzl w Hochschule für Musik und Theater Rostock (Niemcy). Ponadto uzyskała dyplom ukończenia studiów magisterskich na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Opolskiego. Od ponad 20 lat wraz z Agnieszką Kozło tworzy jeden z czołowych polskich duetów fortepianowy Ravel Piano Duo uhonorowany wieloma nagrodami, koncertujący w Polsce, Europie i Azji. Obszerny repertuar zespołu obejmuje kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od epoki baroku do czasów obecnych. Duet ma na swoim koncie wiele prawykonań oraz kilka wydawnictw płytowych. Od kilku lat działalność pianistek skoncentrowana jest na polskim repertuarze duetowym, jego badaniu, redakcji, wykonawstwie i nagraniach. W ramach tej aktywności powstaje subiektywna antologia płytowa pt. „Polski kalejdoskop”. W 2020 roku artystki dokonały pierwszej kompletnej rejestracji dzieł na cztery ręce Zygmunta Noskowskiego.
Działalność koncertową pianistka łączy z pedagogiką, prowadząc klasę fortepianu i kameralistyki w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Jest zapraszana do jury konkursów polskich i zagraniczny oraz wykłada na licznych kursach interpretacji muzycznej. Jej uczniowie są laureatami nagród i wyróżnień. W latach 2008-2010 współpracowała z Katedrą Fortepianu Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Obecnie jest zatrudniona na stanowisku adiunkta w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej oraz na Wydziale Wokalno-Aktorskim macierzystej uczelni. W roku 2018 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych.
Od wielu lat jest związana z Towarzystwem Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera, pełniąc w jego zarządzie funkcję wiceprezesa i zajmując się koordynacją organizacyjną i merytoryczną Międzynarodowego Kursu Muzycznego w Opolu. Od 2020 r. jest również członkiem zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

 

 


ALTÓWKA

 

Michał Micker
Altówka


Edukację muzyczną rozpoczął w Szkole Muzycznej w Opolu w klasie skrzypiec Karola Reimana. Studia altówkowe ukończył z wyróżnieniem w klasie Z. Czarnoty we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego oraz w klasie H. Rohde w Universität der Künste Berlin. W 2004 roku uzyskał tytuł doktora sztuki i objął klasę altówki w Katedrze Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. W 2011 uzyskał stopień doktora habilitowanego. Jest członkiem Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej "Leopoldinum". Swoje wykształcenie uzupełnia jako członek Tria Solistów Leopoldinum w klasie G. Pichlera w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie. Jako kameralista i solista występuje w kraju i za granicą.

 

 


WIOLONCZELA

 

Bartosz Koziak
Wiolonczela


Jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów polskich młodego pokolenia. Uniwersytet Muzyczny Fr. Chopina ukończył z odznaczeniem Magna cum Laude. Studiował w klasie wiolonczeli K. Michalika i A. Bauera, a następnie w klasie Ph. Mullera w Conservatoire National Superieur de Musique de Paris. Jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą drugich nagród na konkursach w Tongyeong Isang Yun in Memoriam (Korea) i Kijowie im. Mikola Lysenki, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie Praskiej Wiosny, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. Jako solista współpracuje z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Tan Duna, Massimiliano Caldi. Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Od 2007 r. gra w trio ze skrzypaczką Kają Danczowską i pianistką Justyną Danczowską. Prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski. W 2019 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych. www.bartoszkoziak.com

 

 

 

Katarzyna Polonek
Wiolonczela


Katarzyna Polonek należy do najciekawszych osobowości muzycznych swojego pokolenia. Zdobywczyni pierwszych nagród znaczących międzynarodowych konkursów wiolonczelowych, m. in. w Liezen, Pörtschach, Poznaniu i Brnie oraz kameralnych, m. in. I nagroda i nagroda Grand Prix na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Kameralnego im. J. Haydna w Wiedniu oraz konkursu „Sommets Musicaux“ w Gstaad w Szwajcarii. Katarzyna Polonek kształciła się u wybitnych profesorów, takich jak Angelica May, Wolfgang Aichinger, Markus Nyikos, Mścisław Roztropowicz, Philipp Müller, Wolfgang Boettcher, Markus Becker, Ferenc Rados czy Anner Bylsma. Koncertowała jako solistka z wieloma orkiestrami, dokonywała nagrań dla Polskiego, Niemieckiego, Szwajcarskiego, Austriackiego i Japońskiego Radia i Telewizji. Jako kameralistka uczestniczyła w wielu renomowanych festiwalach muzycznych, występowała w najważniejszych europejskich salach koncertowych. Grając gościnnie w orkiestrach Berliner Philharmoniker czy Staatskapelle Berlin współpracowała z takimi dyrygentami jak Daniel Barenboim, Bernhard Haitink, Pierre Boulez, Michael Sanderling, Ivan Fischer czy Sir Simon Rattle. Katarzyna Polonek jest współzałożycielem tria fortepianowego BERLIN PIANO TRIO, które po wielokrotnych, międzynarodowych zwycięstwach konkursowych uważane jest za jedno z czołowych triów fortepianowych. Jest profesorem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
www.berlinpianotrio.com

 

 


KONTRABAS

 

Leszek Sokołowski
Kontrabas


Leszek Sokołowski gry na kontrabasie uczył się w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Białymstoku, w klasie Ryszarda Kukiełki. Studia muzyczne kontynuował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) Filia w Białymstoku u Michała Stadnickiego. Dyplom pod kierunkiem prof. Andrzeja Mysińskiego uzyskał w 1985 r. Następnie swoje umiejętności doskonalił na kursie mistrzowskim w Salzburgu, w klasie prof. Klausa Stolla - pierwszego kontrabasisty Filharmonii Berlińskiej. Obecnie jest profesorem klasy kontrabasu w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Jest też kontrabasistą (I głos) Opery i Filharmonii Podlaskiej. Prowadzi działalność koncertową, współpracując z Kwartetem Camerata, a także Kwartetem Polskim Deutsche Oper Berlin. Jest kierownikiem i założycielem orkiestry kameralnej "Sinfonia Academica". W latach 1996-2012 pełnił na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku funkcję dziekana i prodziekana. W kwietniu 2009 r. otrzymał tytuł Profesora Sztuk Muzycznych, nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polski.

 

 


WARSZTATY TOWARZYSZĄCE

 

 

Martyna Pastuszka
Skrzypce historyczne


Martyna Pastuszka – skrzypaczka, wykładowca akademicki, muzyczny „entrepreneur”, dyrektor artystyczny {oh!} Orkiestry Historycznej.

Od niemal dwudziestu lat współpracuje z zespołami jako zaproszony koncertmistrz, solistka bądź kameralistka. Regularne zaproszenia do orkiestr i zespołów w Paryżu, Gent, Berlinie czy Kolonii wypełniają kalendarz artystki, pozwalając prowadzić od skrzypiec programy wokalno-instrumentalne, operowe oraz symfoniczne - także te eksponujące repertuar romantyczny. Z pasją poświęca czas swoim muzycznym fascynacjom: repertuarowi francuskiemu XVII i XVIII wieku oraz ekstrawaganckiej literaturze skrzypcowej włoskiego baroku.

Dwukrotnie otrzymała nominację do prestiżowej nagrody: „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz „Paszportów Polityki” w kategorii „Muzyka poważna”.

Artystka – w odpowiedzi na potrzebę przedstawiania muzyki od strony jej emocjonalności, sensualności i porywającej rytmiczności – w 2012 założyła {oh!} Orkiestrę Historyczną, postrzeganą obecnie jako zespół wiodący na polskiej scenie muzyki dawnej i otrzymujący ponawiające się zaproszenia międzynarodowych festiwali oraz sal koncertowych. Formacja jest doceniana nie tylko za oryginalność, ale także za brzmienie, w którym odbija się idea wspólnego odczuwania treści muzycznych. Magnetyzująca wizja artystyczna łącząca współwykonawców w zintegrowany proces twórczy daje publiczności poczucie, iż zespół odczuwa i kreuje zdarzenia muzyczne, jak jeden złożony organizm.


Ogromną pasją Martyny jest pedagogika – poza kursami i warsztatami prowadzi klasę skrzypiec historycznych w katowickiej Akademii Muzycznej.

 

 

 

Jadwiga Śmieszchalska
Fizjologia muzyki

 

Absolwentka poznańskiej Akademii Muzycznej (instrumentalistyka, specjalność organy) oraz francuskiego Institut Médecine des Arts (dyplom z Nagrodą Specjalną Jury przyznany po raz pierwszy w blisko 30 letniej historii Instytytu). Wykładowca Fizjologii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, współtwórczyni warszawskiego gabinetu zdrowia muzyków Healthy Talent, doświadczony trener.

W latach 2013-2016 opiekun merytoryczny szkoleń z zakresu kondycji psycho-fizycznej muzyków w Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych. Przeprowadziła kilkadziesiąt szkoleń z zakresu przygotowania fizycznego i mentalnego do praktyki instrumentalnej w szkołach i wyższych uczelniach muzycznych w całej Polsce i za granicą. Współpracuje m.in. z Polską Orkiestrą Radiową, Akademią Orkiestrową NFM, Sinfonią Iuventus, I Culture Orchestra, Międzynarodowymi Kursami Muzycznymi w Opolu, Międzynarodową Akademią Wiolonczelową, Kursami Mistrzowskimi Wieland’a Welzel’a.

Autorka i współautorka prac naukowo-badawczych z zakresu medycyny sztuki muzycznej, publikowanych i prezentowanych podczas międzynarodowych konferencji m.in. we Francji (Institut Medecine des Arts), Kanadzie (McGill University) i USA (Performing Arts Medecine Assosiation).

 

 

 

Tomasz Ritter
Fortepian historyczny

 

W 2018 roku został zwycięzcą I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie. „Jego interpretacja jest wyjątkowa, niepowtarzalna” – pisał po konkursie jeden z recenzentów.
 

Jest też laureatem wielu innych konkursów, m.in. IX Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy. W roku 2018 był nominowany do „Paszportów Polityki”, a w roku następnym - do nagrody “Koryfeusz Muzyki Polskiej”.
 

Edukację rozpoczął w rodzinnym Lublinie u B. Bechty-Krzemińskiej. W 2008 został uczniem I.Rumiancewej-Dabrowski w ZPSM nr.4 w Warszawie. W tamtym czasie wielkie znaczenie miały dla niego spotkania z W. Mierżanowem i T. Szebanową. Równolegle zdobywał doświadczenie na instrumentach dawnych, współpracując z P. Šeflem i na kursach m.in. u A. Lubimova, M. Bilsona, A. Steiera i T. Kocha.
 

Jego zainteresowania zaprowadziły go na studia na Wydziale Wykonawstwa Historycznego i Współczesnego w Moskiewskim Konserwatorium im. P. Czajkowskiego, które w 2019 roku ukończył z wyróżnieniem. Studiował pod kierunkiem A. Lubimova (fortepian i fortepian historyczny), M. Woskresenskiego (fortepian)  M. Uspienskiej, (klawesyn). Obecnie odbywa studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu u H. Rutkowskiego  oraz M. van Delfta. 
 

Brał udział w wielu festiwalach muzycznych w Polsce i zagranicą, występując solo, kameralnie oraz z towarzyszeniem orkiestry. Współpracował m.in. z Maasaki Suzuki, Jerzym Maksymiukiem, Agnieszką Duczmal Łukaszem Borowiczem. Kamerlanie występowałm.in.  Z Kwartetem Martinu, Stradivari Quartett, K.A. Kulką i T. Strahlem, Stefanem Tararą oraz B. Csalogiem.

MENU:


  • Aktualności
  • O Kursie
  • Wykładowcy
  • Galeria
  • Zgłoś się

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI:


  • Towarzystwo Międzynarodowych
  • Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera

  • e-mail: kontakt@kurs.opole.pl
  • tel: +48 795-036-599

NASZA GALERIA: