31.
logo
Wybierz język:    Polski   English

Kalendarz koncertów:   

  • Aktualności
  • O Kursie i Festiwalu
    • O Kursie
    • Zgłoś się
    • Zakwaterowanie
    • Regulamin
    • Historia
    • Miasto Opole
    • Śląskie Lato Muzyczne
    • Harmonogram
    • Koncerty 2019
  • Wykładowcy
    • Edycja 2019
    • Poprzednie edycje
  • Pianiści Korepetytorzy
  • Galeria
  • Kontakt
    • Kontakt i dojazd
    • Linki
    • Dane osobowe - RODO
LEKCJE<br />MISTRZOWSKIE CODZIENNE<br />KONCERTY PRACA,<br />INTEGRACJA I ZABAWA FESTIWAL<br />"ŚLĄSKIE LATO MUZYCZNE"

​

- Skrzypce
- Fortepian
- Altówka
- Wiolonczela
- Kontrabas
- Warsztaty towarzyszące
 

 

 

 


SKRZYPCE

 

Tomasz Tomaszewski
Skrzypce, kameralistyka - Dyrektor Artystyczny Kursu 


Początki wykształcenia muzycznego w PSM w Opolu. Średnią Szkołę Muzyczną w Opolu ukończył z wyróżnieniem w roku 1969 w klasie Danuty Sujaty. Dalej studiował w klasie prof. Tadeusza Wrońskiego i doc. Stanisława Kawalli w Akademii Muzycznej w Warszawie. Dyplom magisterski w roku 1976. W latach 1974 do 1979 uczestniczył w rozmaitych kursach muzycznych, pracując z O. Krysą, B. Drużyninem, W. Marschnerem, J. Fournierem, H. Szeryngiem.
W 1979 roku dzięki stypendium Ministerstwa Kultury wyjechał na roczne studia podyplomowe do Leningradu, gdzie studiował w klasie skrzypiec prof. Borysa Gutnikowa oraz klasie kameralnej prof. Tamary Fidler. Od roku 1980 z przerwami do roku 1982 pracował znowu pod kierunkiem prof. Marschnera we Freiburgu. W 1970 roku, w czasie studiów w Warszawie został członkiem Orkiestry Kameralnej „Con moto ma cantabile”, a od 1971 r. do 1976 r. był członkiem Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcja Karola Teutscha. Z orkiestrą tą występował - również jako solista - w wielu krajach Europy, w USA i w Japonii. Od 1975 r. do 1979 r. był członkiem, a następnie koncertmistrzem Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka, z którą występował także jako solista. Od 1974 r. do 1979 r. był drugim skrzypkiem Kwartetu Polskiego, który w 1975 r. zdobył I nagrodę na Konkursie w Belgradzie oraz III nagrodę na konkursie ARD w Monachium w 1976 r. Od 1980 r. mieszka w Niemczech. Od grudnia 1980 r. do czerwca 1981 r. był koncertmistrzem Orkiestry w Baden-Baden. W 1981 r. był członkiem Orkiestry National Theater w Mannheim. Od sierpnia 1982 r. do 2017 r. zajmował stanowisko 1. koncertmistrza Orkiestry Deutsche Oper Berlin. Od października 1983 r. jest docentem Universität der Künste Berlin - od 2002 roku z tytułem Profesora. Wykłada tam do dzisiaj. W roku akademickim 2017/18 był wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a od 2018 r. prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Sztuk w Szczecinie. Jako koncertmistrz DOB, a także gościnnie innych orkiestr, grał pod dyrekcją wielu sławnych dyrygentów, takich jak Barenboim, Sinopoli, Stein, Rattle, Tielemann, Viotti, Frübeck de Burgos, Bertini, Barszaj, Mariner, Hoogwod, Abbado, Gergiev i inni. Tomasz Tomaszewski prowadzi ożywioną działalność jako solista i kameralista. W ciągu ostatnich 35 lat swojej muzycznej kariery działał w rozmaitych formacjach:
- jako wieloletni członek, a także jako solista orkiestry kameralnej „Philharmonische Streichersolisten”,
- „ARTE Quartett Berlin”,
- zespołu „D'al Solo al Tutti”,
- „Debussy Ensemble Berlin”,
- „Stradivari Sextett Habisreutinger”,
- „European Fine Arts Trio”,
- jako założyciel i prymariusz „Polish String Quartett Deutsche Oper Berlin”,
- jako założyciel i kierownik artystyczny orkiestry kameralnej „Kammersolisten der Deutschen Oper Berlin”,
- jako założyciel i Steh-Geiger „Salonorchester der Deutschen Oper Berlin”,
- jako koncertmistrz i Doradca Artystyczny Orkiestry „Baltic Neopolis”.
Jako kameralista współpracował z pianistami: Bruno Canino, Fabio Bidinim, François Kilianem, Jerzym Tosikiem-Warszawiakiem, Alicją Paletą-Bugaj, Eleną Nogaevą, Ewą Tomaszewską, Mają Nosowską, Elżbietą Neumann.
Tomasz Tomaszewski jest Inicjatorem i Dyrektorem Artystycznym działającego od 2002 roku Festiwalu „Śląskie Lato Muzyczne”. Jest też prezydentem założonego w 2000 roku w Berlinie „Internationale Beethoven-Gesellschaft” oraz założycielem i prezesem zarządu Europejskiego Forum Muzyki Polskiej w Berlinie. Tomasz Tomaszewski jest też Dyrektorem i przewodniczącym Jury Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Ludwiga van Beethovena, który od 2015 odbywa się w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W 2017 został powołany do Kuratorium Stadthalle Görlitz. Od 2017 kieruje też międzynarodowym cyklem koncertów „Lux Silesia”.
Tomasz Tomaszewski jest dwukrotnym zdobywcą nagrody fonograficznej „Fryderyk”:
- w 2001 roku za nagrania triów fortepianowych Chopina i Debussy'ego z „European Fine Arts Trio”,
- jako dyrygent i solista za nagrania muzyki Pawła Łukaszewskiego i Mikołaja Góreckiego z orkiestrą „Baltic Neopolis”.
W 1998 r. Tomasz Tomaszewski za wybitne osiągnięcia artystyczne i rozpowszechnianie kultury polskiej za granicą otrzymał z rąk prezydenta RP Złoty Krzyż Zasługi. W tym samym roku otrzymał też od berlińskiego Kultur Senatora tytuł Kammervirtuose. Tomasz Tomaszewski jest Honorowym Obywatelem miasta Opola i miasta Tortorici na Sycylii.

 

 

 

Włodzimierz Promiński
Skrzypce, orkiestra


Wychowanek Szkoły Muzycznej w Opolu w klasie skrzypiec Karola Reimana. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie Franciszka Jurysa. Studiował kameralistykę w Hochschule für Musik w Kolonii w klasie Amadeus Quartet, w Berlinie pod kierunkiem Eberharda Feltza i w Detmold u Ernsta Mayer-Schierninga. W 1984 roku założył KWARTET CAMERATA i jest jego I skrzypkiem. Jest laureatem międzynarodowych konkursów: w Tokio (1989), Monachium (1990) oraz w Paryżu (1990 I nagroda). Nagrania płytowe (DUX, Ricercar, Koch, Thorofon, Polskie Nagrania) były wielokrotnie wyróżniane: Płyta Roku 1995 miesięcznika "Studio" za kwartety Franza Schuberta, Diapason d'Or (1994) i Sforzando (miesięcznik "Crescendo" - 1995) za muzykę kameralną Gillaume Lekeu nagraną
w firmie Ricercar, nagroda "Fryderyk" (1999) za Złote Cztery Pory Roku Antonio Vivaldiego, oraz "Pizzicato Supersonic Award" 
w Luksemburgu (2009) za muzykę kameralną Weroniki Ratusińskiej. W roku 2008 uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego
w Białymstoku. Prowadzi też klasy skrzypiec w Zespole Szkół Muzycznych im. G. Bacewicz w Warszawie oraz w ramach kursów mistrzowskich w Gorlicach i Opolu.

 

 

 

Maria Ołdak
Skrzypce


Absolwentka Opolskiej Szkoły Muzycznej (klasa D. Sujaty) oraz Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego (klasa J. Jakowicz). W 2007r. ukończyła z najwyższym wyróżnieniem studia podyplomowe w Royal Academy of Music w Londynie (klasa I. Petrushevskiego), otrzymując tytuł honorowy DipRAM oraz nagrodę specjalną Prorektora. Laureatka ogólnopolskich oraz międzynarodowych przesłuchań, konkursów oraz nagród, w tym stypendium Młoda Polska. Doskonaliła swoje umiejętności pod okiem m.in. M. Vengerova, I. Oistrakha, Y. Klessa, L. Mordkovich. Solistka fundacji Y. Menuhina Live Music Now, Prezes Towarzystwa Muzycznego w Opolu, Dyrektor Artystyczny Festiwalu Muzycznego W Oparach Dźwięków, oraz cyklu koncertów Wędrowna Pracownia Muzyczna. Stale współpracuje m.in. z pianistą Jamesem Baillieu i harfistką Malwiną Lipiec, a także zespołami: Royal Philharmonic Orchestra, Scottish Ensemble, London Sinfonietta. W lecie 2010r. jako wicekoncertmistrz Royal Philharmonic Orchestra brała udział w trasie koncertowej oraz nagraniu płyty ze Stingiem dla wytwórni Deutsche Grammophon.

 

 

 

Krzysztof Polonek
Skrzypce


Krzysztof Polonek, koncertmistrz Berliner Philharmoniker, skrzypek BERLIN PIANO TRIO oraz Brahms Piano Quartet, doktor sztuki. Kształcił się u wybitnych artystów-profesorów jak T. Tomaszewski, T. Brandis, Z. Bron, I. Gitlis, H. Beyerle, M. Pressler, F. Rados, S. Ashkenazy, A. Bylsma, J. Pietrzak. Jego wielka miłość – muzyka kameralna – pozwoliła mu wygrywać konkursy ze swoim triem fortepianowym BERLIN PIANO TRIO w Polsce, Niemczech, Szwajcarii i Austrii. Warto wymienić chociażby zwycięstwo festiwalowego konkursu „Sommets Musicaux“ w Gstaad w Szwajcarii, gdzie trio wygrało zwyciężając z ówczesną I i II nagrodą konkursu ARD w Monachium w kategorii triów fortepianowych. Jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy współpracuje z najwybitniejszymi artystami, występując w najważniejszych salach koncertowych świata. www.berlinpianotrio.com

 

 

 

Christian Danowicz
Skrzypce


Christian Danowicz urodził się w 1983 r. w Buenos Aires, w Argentynie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku lat 4 pod okiem swojego ojca, Enrique Danowicza, skrzypka i pedagoga. Jest absolwentem Konserwatorium Muzycznego w Tuluzie (Francja), które ukończył z wyróżnieniem w klasie skrzypiec prof. Gillesa Colliarda. W roku 2010 otrzymał tytuł magistra sztuki na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie, gdzie studiował skrzypce pod kierunkiem prof. Julii i Krzysztofa Jakowiczów. Na tej samej uczelni ukończył studia licencjackie w klasie dyrygentury symfoniczno–operowej prof. Antoniego Wita i prof. Tomasza Bugaja.
Jest laureatem III nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. T. Wrońskiego w Warszawie (2009), na którym został też wyróżniony nagrodą specjalną dla najciekawszej indywidualności artystycznej konkursu oraz dla najlepszego studenta UMFC w Warszawie. W roku 2010 otrzymał I nagrodę na Konkursie Muzyki Kameralnej podczas festiwalu Duxbury Music Festival w U.S.A.
Od 2010 r. Christian Danowicz jest koncertmistrzem NFM Orkiestry Leopoldinum we Wrocławiu, z którą regularnie występuje również jako solista i dyrygent. Jest współzałożycielem NFM Trio Solistów Leopoldinum, które w roku 2012 otrzymało stypendium na studia podyplomowe w Reina Sofia School of Music (Madryt) w klasie kameralistyki prymariusza Alban Berg Quartet, Güntera Pichlera. W 2014 r., pod kierunkiem prof J. Pietrzaka, uzyskał stopień doktora Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie obecnie prowadzi własną klasę skrzypiec. W 2017 r. otrzymał stopień doktora habilitowanego, a od 2019 r. jest również wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Płyty NFM Orkiestry Leopoldinum „Made in Poland” (2018) oraz „Supernova” (2019), na których Christian Danowicz występuje jako solista, aranżer i dyrygent, zostały nagrodzone prestiżową statuetką „Fryderyk”.
Christian Danowicz ma na swoim koncie występy w U.S.A, Wenezueli, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Luksemburgu, Włoszech, na Ukrainie, Litwie i w Polsce, gdzie jako solista wystąpił z towarzyszeniem Płockiej Orkiestry Symfonicznej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestry Kameralnej Leopoldinum, Filharmonii Bałtyckiej i Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Jest pomysłodawcą i współorganizatorem festiwalu muzycznego „Musique au Leman” w Thonon we Francji, gdzie corocznie odbywają się koncerty muzyki symfonicznej i kameralnej z jego udziałem. Jest regularnie zapraszany na międzynarodowe mistrzowskie kursy muzyczne m.in. „Danish Strings” w Danii oraz na Międzynarodowe Kursy Muzyczne w Opolu.
Jako koncertmistrz współpracował też z Orkiestrą Kameralną w Tuluzie, z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie, z międzynarodową orkiestrą European Philharmony i z Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze.
W ramach mistrzowskich kursów muzycznych miał okazje doskonalić swoje umiejętności u takich mistrzów wiolinistyki jak Maxim Vengerov, Ruggiero Ricci, Krzysztof Węgrzyn, Oleh Krysa, Eric Friedman, Ivry Gitlis, Tomasz Tomaszewski, Igor Frolov, Edward Zienkowski, Maria Jaszwili i Tedi Papavrami.

 

 

 

Piotr Prysiażnik
Skrzypce


Urodzony 1968 roku w Opolu, gdzie ukończył średnią szkołę muzyczna w klasie prof. Danuty Sujaty. Dyplom uzyskał w 1992 w klasie prof. Zenona Bąkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie, następnie kontynuował naukę u prof. T. Tomaszewskiego w berlińskiej Wyższej Szkole Sztuk (UdK) oraz u prof. D. Stabrawy jako stypendysta Instytutu im. Herberta von Karajana. Swoje umiejętności poszerzał m.in. na kursach mistrzowskich z takimi artystami jak m.in. A. Gertler, E. Feltz, E. Hurwitz, K. Richter.
W 1992 zdobył 4. miejsce na Międzynarodowym Konkursie Solowym im. prof. T. Wrońskiego oraz jako członek Tria Fortepianowego im. I. J.Paderewskiego III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kameralnym w Mulhouse (Francja). W latach 1989-1992 współpracował z orkiestrą „Concerto Avenna“, dokonując licznych nagrań płytowych i biorąc udział w wielu renomowanych festiwalach m.in. Lufthansa Festival.
W latach 1993-96 odbywa 3-letnie studia w orkiestrze Filharmonii Berlińskiej jako stypendysta „Karajan-Stiftung“. Pracował pod batutą najwybitniejszych dyrygentów, takich jak C. Kleiber, C. Abbado, B. Haiting, G. Wand, sir. G. Solti, S. Rattle, N. Harnoncourt. Od 1996 roku jest członkiem orkiestry Deutsche Oper w Berlinie oraz orkiestry smyczkowej Kammersolisten der Deutsche Oper. Występował w różnych zespołach kameralnych: „Arte“ Kwartet, „Stradivari Sextett Habisreutinger“, SKB (die Solisten der Kammerphilharmonie Berlin), „Oriol Ensamble Berlin“, koncertując na wielu festiwalach muzyki kameralnej m.in. Schleswig-Holstein, Lago Maggiore 1997, Łańcut 2000, Brandenburgische Sommerkonzerte, Berliner Festwochen 2001. Dokonał prawykonań i nagrań utworów solowych współczesnych kompozytorów m.in. P. Łukaszewskiego, P. Mossa, B. Blachera, S. Knolla.
Prowadzi działalność pedagogiczną, w latach 2004-2008 był wykładowcą w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz kierownikiem artystycznym Kursów Kameralnych w Krzyżowej.
W roku 2010 został doradcą artystycznym oraz współtwórcą nowej międzynarodowej orkiestry Filharmonii Gorzowskiej złożonej z młodych muzyków z Europy i Azji. Od 2010 do 2013 roku Piotr Prysiażnik był pierwszym koncertmistrzem Gorzowskiej Filharmonii, występując również z tą orkiestra jako solista.
Od 2002 roku jest członkiem „The Polish String Quartet Berlin“. Zespół od prawie dwudziestu lat bierze czynny udział w życiu koncertowym Berlina, prezentując utwory polskich kompozytorów jak: J. Fitelberg, J. Mendelssohn, K. Rathaus, K. Penderecki, W. Lutosławski, A. Panufnik, P, Moss, W. Szalonek, A. Tansmann, Sz. Laks, J.Koflera i wielu innych. Ważnym dowodem zainteresowań programowych Kwartetu jest powołanie z jego inicjatywy w 2012 roku w Berlinie Europejskiego Forum Muzyki Polskiej oraz organizowanie regularnych koncertów muzyki polskiej tzw. „koncertów kompozytorskich“, związanych z okrągłymi rocznicami urodzin znakomitych polskich kompozytorów m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika z udziałem małżonki, Lady Camilli Jessel Panufnik. www.facebook.com/kwartetpolskiberlin
"The Polish String Quartet Berlin“ nagrał dla Firmy EDA RECORDS w 2017-18 dwie płyty CD z utworami polskich kompozytorów.
W 2012 roku założył w Berlinie młodzieżowa orkiestrę kameralną „Vivaldi Young Philharmonics“ oraz dziecięca orkiestrę „Vivaldi Kinder Orchestra“ (VKO), z którą pracując i koncertując regularnie, z entuzjazmem wspiera młodych muzyków w ich muzycznym rozwoju.
Piotr Prysiażnik jest inicjatorem i Dyrektorem Artystycznym działającej od 2015 roku w Berlinie, orkiestry „MOTION STRING ORCHESTRA“, złożonej z muzyków Opery Berlińskiej. Jako koncertmistrz i solista MSO występuje regularnie w Berlinie. Jest współzałożycielem „Classic Music for Motion“ - firmy, która organizując regularne koncerty oraz nagrania CD, na stałe zagościła w życiu muzycznym miasta Berlina. www.classic-music-for-motion.com

 

 


FORTEPIAN

 

Alicja Paleta-Bugaj
Fortepian


Urodziła się w Krakowie, gdzie rozpoczęła swoją edukację muzyczną. Studia pianistyczne ukończyła z wyróżnieniem w 1974 roku w klasie prof. Jana Ekiera w Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie również podjęła pracę dydaktyczną. Swoje umiejętności artystyczne rozwijała na licznych kursach mistrzowskich i festiwalach muzycznych. Jako stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej zapoznała się z metodyką pianistyczną na uczelniach amerykańskich (Julliard School of Music w Nowym Jorku oraz South University of California). W roku 1996 uzyskała tytuł naukowy profesora, a obecnie pracuje na stanowisku profesora zwyczajnego na Uniwersytecie Muzycznym Fr. Chopina w Warszawie. Od ponad 10 lat pełni funkcję Kierownika Katedry Fortepianu w tej Uczelni. Jej rozległa działalność koncertowa obejmuje recitale solowe o szerokim zakresie stylistycznym i koncerty kameralne (głównie tria i kwintety fortepianowe), z którymi występowała w większości krajów europejskich (Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania, Francja, Litwa, Dania) oraz w Stanach Zjednoczonych. Od wielu lat prowadzi zajęcia na międzynarodowych kursach pianistycznych w kraju i za granicą (m.in. od 1994r. w Głuchołazach - obecnie w Opolu). Jest jurorem wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów pianistycznych (Hiszpania, Włochy, Anglia, Chiny, Białoruś) oraz konkursów i przesłuchań krajowych (m.in. eliminacji do Konkursu Chopinowskiego). Jej sylwetka artystyczna jest uwzględniona w słowniku biograficznym Współcześni Uczeni Polscy oraz w Słowniku Pianistów Polskich.

 

 

 

Andrzej Jasiński
Fortepian - 7-11 VIII 2019
uczestnictwo obejmuje 4 lekcje - opłata wynosi 800 zł


Prof. Andrzej Jasiński urodził się w Częstochowie. Ukończył z wyróżnieniem Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Katowicach. W latach 1961-62 doskonalił swoje umiejętności w Paryżu pod kierunkiem Magdy Tagliaferro. W 1960 roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Marii Canals w Barcelonie. Koncertował we wszystkich filharmoniach w Polsce, a także w Związku Radzieckim, Czechosłowacji, Niemczech, Francji, Urugwaju, Brazylii i Japonii. Od 1961 roku prowadzi działalność pedagogiczną w AM w Katowicach, od 1990 roku na stanowisku profesora zwyczajnego. W latach 1972-96 oraz 2003-05 kierował Katedrą Fortepianu katowickiej uczelni. Wykształcił liczne grono koncertujących pianistów i pedagogów, m.in.: Krystian Zimerman, Jerzy Sterczyński, Zbigniew Raubo i in. Zasiada w jury międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli, Feruccio Busoniego w Bolzano, Van Cliburna w Fort Worth, Piotra Czajkowskiego w Moskwie i innych w Dublinie, Monachium, Paryżu, Amsterdamie, Budapeszcie, Bonn, Cagliari, Pekinie, Tokio, Tel Awiwie, Casablance, Marrakeszu. Działalność artystyczno-pedagogiczna Profesora Andrzeja Jasińskiego została uhonorowana licznymi odznaczeniami i nagrodami państwowymi. W grudniu 2006 roku prof. Andrzej Jasiński odebrał tytuł doktora honoris causa katowickiej Akademii Muzycznej, natomiast w maju 2007 roku otrzymał tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej w Warszawie.

 

 

 

Hubert Rutkowski
Fortepian


Interpretacje Huberta Rutkowskiego kształtuje jego pasja do estetyki wykonawczej starej szkoły XIX wieku. U podstaw rozwoju jego profilu artystycznego leżą tradycje pianistyczne Fryderyka Chopina, Teodora Lesztyckiego i ich spadkobierców, takich jak np. Karol Mikuli, Moritz Rosenthal, Raul Koczalski czy Artur Schnabel.
W 2007 roku pianista wygrał Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Hanowerze. Otrzymał również wyróżnienie „Medalla per Unanimitat” na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Marii Canals w Barcelonie (2006). W 2013 roku został odznaczony prestiżową nagrodą Berenberg-Kulturpreis w Hamburgu.
Pianista jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, w klasie prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. W latach 2005-2010 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie prof. Jewgenija Koroliova.
W ostatnich latach pasją Huberta Rutkowskiego stały się fortepiany historyczne. Jako pianista i pedagog współpracuje z kolekcją fortepianów historycznych Museum für Kunst und Gewerbe w Hamburgu. W roku 2013 nagrał płytę z utworami C. Debussy’ego na fortepianie Erarda (1880), w roku 2018 ukazała się jego płyta z utworami F. Chopina na fortepianie Pleyela (1847) dla wytwórni Piano Classics.
Ważnym momentem w karierze Huberta Rutkowskiego było dokonanie nagrań płytowych nieznanych dzieł fortepianowych Juliana Fontany, przyjaciela i ucznia F. Chopina oraz utworów Teodora Leszetyckiego dla wytwórni Acte Préalable (2007, 2008). W Roku Chopinowskim 2010 artysta zrealizował nagranie „Pupils of Chopin” dla wytwórni Naxos. Od tego czasu prowadzi aktywną działalność koncertową w większości krajów Europy, Azji, Ameryki Łacińskiej i USA. Koncertował w ramach festiwali takich jak m.in. Schleswig Holstein Musik Festival, Husum Klavierfestival, Ars Longa Music Festival w Moskwie, Festiwal Mozartowski w Warszawie, Festiwal Paderewskiego w Paso Robles (USA), Festiwal Artura Rubinsteina w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego Warszawie.
Pianista występuje z renomowanymi artystami i dyrygentami, takimi jak Lilya Zilberstein, Alexei Lubimov, Łukasz Borowicz, Martin Haselböck, Jamie Phillips czy José Maria Florêncio.
Hubert Rutkowski jest dyrektorem artystycznym Chopin Festival w Hamburgu, jak również inicjatorem i dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Teodora Leszetyckiego w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu.
W kwietniu 2010 roku wygrał konkurs na stanowisko profesora Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, jako jeden z najmłodszych profesorów w Niemczech. Od tego czasu prowadzi własną klasę fortepianu. Od 2014 roku jest kierownikiem Katedry Fortepianu tejże Uczelni.

 

 

 

Katarzyna Ewa Sokołowska
Fortepian, kameralistyka


Absolwentka klasy fortepianu C. Hellerowej w Szkole Muzycznej w Opolu. Studiowała w klasie fortepianu J. Ekiera i A. Palety-Bugaj oraz w klasie kameralistyki M. Nosowskiej w Akademii Muzycznej w Warszawie. W dziedzinie kameralistyki ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe i koncertowe (Konzertexam) w klasie H.P. Stenzl i V. Stenzl w Hochschule für Musik und Theater Rostock (Niemcy). Wraz z Agnieszką Kozło tworzy duet fortepianowy Ravel Piano Duo uhonorowany wieloma nagrodami na międzynarodowych konkursach, koncertujący w Polsce, Europie i Azji - www.ravelduo.pl. Działalność koncertową pianistka łączy z pedagogiką prowadząc klasę fortepianu i kameralistyki w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Jej uczniowie są laureatami konkursów polskich i zagranicznych. W latach 2008-2010 współpracowała z Katedrą Fortepianu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jako pianistka jest zatrudniona na stanowisku adiunkta Wydziału Wokalnego tej Uczelni. W roku 2018 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych.

 

 


ALTÓWKA

 

Michał Micker
Altówka


Edukację muzyczną rozpoczął w Szkole Muzycznej w Opolu w klasie skrzypiec Karola Reimana. Studia altówkowe ukończył z wyróżnieniem w klasie Z. Czarnoty we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego oraz w klasie H. Rohde w Universität der Künste Berlin. W 2004 roku uzyskał tytuł doktora sztuki i objął klasę altówki w Katedrze Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. W 2011 uzyskał stopień doktora habilitowanego. Jest członkiem Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej "Leopoldinum". Swoje wykształcenie uzupełnia jako członek Tria Solistów Leopoldinum w klasie G. Pichlera w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie. Jako kameralista i solista występuje w kraju i za granicą.

 

 


WIOLONCZELA

 

Bartosz Koziak
Wiolonczela


Jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów polskich młodego pokolenia. Uniwersytet Muzyczny Fr. Chopina ukończył z odznaczeniem Magna cum Laude. Studiował w klasie wiolonczeli K. Michalika i A. Bauera, a następnie w klasie Ph. Mullera w Conservatoire National Superieur de Musique de Paris. Jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II-ich nagród na konkursach w Tongyeong Isang Yun in Memoriam (Korea) i Kijowie im. Mikola Lysenki, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie Praskiej Wiosny, zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. Jako solista współpracuje z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie, pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kaspszyka, Tan Duna, Massimiliano Caldi. Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Od 2007 r. gra w trio ze skrzypaczką Kają Danczowską i pianistką Justyną Danczowską. Od 2008 r. zatrudniony jest na stanowisku asystenta w klasie wiolonczeli A. Bauera w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski. W 2013 r. uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. www.bartoszkoziak.com

 

 

 

Katarzyna Polonek
Wiolonczela


Katarzyna Polonek należy do najciekawszych osobowości muzycznych swojego pokolenia. Zdobywczyni pierwszych nagród znaczących międzynarodowych konkursów wiolonczelowych, m. in. w Liezen, Pörtschach, Poznaniu i Brnie oraz kameralnych, m. in. I nagroda i nagroda Grand Prix na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Kameralnego im. J. Haydna w Wiedniu oraz konkursu „Sommets Musicaux“ w Gstaad w Szwajcarii. Katarzyna Polonek kształciła się u wybitnych profesorów, takich jak Angelica May, Wolfgang Aichinger, Markus Nyikos, Mścisław Roztropowicz, Philipp Müller, Wolfgang Boettcher, Markus Becker, Ferenc Rados czy Anner Bylsma. Koncertowała jako solistka z wieloma orkiestrami, dokonywała nagrań dla Polskiego, Niemieckiego, Szwajcarskiego, Austriackiego i Japońskiego Radia i Telewizji. Jako kameralistka uczestniczyła w wielu renomowanych festiwalach muzycznych, występowała w najważniejszych europejskich salach koncertowych. Grając gościnnie w orkiestrach Berliner Philharmoniker czy Staatskapelle Berlin współpracowała z takimi dyrygentami jak Daniel Barenboim, Bernhard Haitink, Pierre Boulez, Michael Sanderling, Ivan Fischer czy Sir Simon Rattle. Katarzyna Polonek jest współzałożycielem tria fortepianowego BERLIN PIANO TRIO, które po wielokrotnych, międzynarodowych zwycięstwach konkursowych uważane jest za jedno z czołowych triów fortepianowych swojego pokolenia. Należy również do zespołu Brahms Piano Quartet. Jest adiunktem na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Prowadzi też klasę wiolonczeli podczas mistrzowskich kursów muzycznych w Szamotułach i w Opolu. Wiolonczelistka jest członkiem zarządu fundacji im. Szymona Goldberga.
www.berlinpianotrio.com

 

 


KONTRABAS

 

Leszek Sokołowski
Kontrabas


Leszek Sokołowski gry na kontrabasie uczył się w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Białymstoku, w klasie Ryszarda Kukiełki. Studia muzyczne kontynuował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) Filia w Białymstoku u Michała Stadnickiego. Dyplom pod kierunkiem prof. Andrzeja Mysińskiego uzyskał w 1985 r. Następnie swoje umiejętności doskonalił na kursie mistrzowskim w Salzburgu, w klasie prof. Klausa Stolla - pierwszego kontrabasisty Filharmonii Berlińskiej. Obecnie jest profesorem klasy kontrabasu w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Jest też kontrabasistą (I głos) Opery i Filharmonii Podlaskiej. Prowadzi działalność koncertową, współpracując z Kwartetem Camerata, a także Kwartetem Polskim Deutsche Oper Berlin. Jest kierownikiem i założycielem orkiestry kameralnej "Sinfonia Academica". W latach 1996-2012 pełnił na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku funkcję dziekana i prodziekana. W kwietniu 2009 r. otrzymał tytuł Profesora Sztuk Muzycznych, nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polski.

 

 


WARSZTATY TOWARZYSZĄCE

 

 

Włodek Pawlik
Improwizacja fortepianowa


Włodek Pawlik (ur. 1958) - pianista i kompozytor, laureat nagrody Grammy 2014 za płytę „Night in Calisia”. Jest to pierwsza i jedyna w historii nagroda Grammy dla polskiego jazzu. Pawlik jest absolwentem klasy fortepianu prof. Barbary Hesse-Bukowskiej w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Ukończył też studia na wydziale jazzowym Hochschule für Musik w Hamburgu. W 2007 roku artysta uzyskał doktorat na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina, gdzie aktualnie prowadzi wykłady z improwizacji. W jego dorobku znajduje 30 autorskich płyt, szereg dzieł muzyki filmowej, kompozycji orkiestrowych, muzyka do baletu, opery, utwory wokalne. Cechą charakterystyczną twórczości Pawlika jest wyjątkowa łatwość i naturalność, z jaką porusza się w swojej twórczości, posługując się różnorodnymi technikami w komponowaniu muzyki. Jest bez wątpienia mistrzem muzycznego collage'u. Włodek Pawlik jest laureatem m.in. Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Jazzowym w Dunkierce (Francja 1984) oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozycji Jazzowych w Monaco. Magazyn 'Who is Who at North Jazz Festival 1998' po koncercie jego Tria określił go zaszczytnym mianem 'Vladimir Horowitz of jazz'. Gazeta 'The Age' ogłosiła trasę koncertową artysty po Australii największym wydarzeniem muzycznym roku 2002, a amerykański magazyn jazzowy 'Down Beat' określił album 'Turtles', nagrany wspólnie ze słynnym trębaczem Randy Breckerem, mianem 'wybitny'. Jest autorem muzyki do obsypanych nagrodami filmów 'Wrony' i 'Pora umierać' Doroty Kędzierzawskiej, do filmu 'Rewers' w reżyserii Borysa Lankosza („Złote Lwy” za najlepszą muzykę na 34. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, ”Orły 2010” Polskiej Akademii Filmowej), a także międzynarodowych produkcji: 'Nightwatching' Petera Greenawaya i 'Within the Whirlwind' Marleen Gorris. Wśród wyjątkowych dokonań artystycznych znajdują się: 'Misterium Stabat Mater' na fortepian jazzowy i chór gregoriański wydane dwukrotnie w roku 2000 i 2005, oraz jazzowy projekt Włodek Pawlik Trio „Anhelli”, uhonorowany nagrodą TVP Kultura w roku 2006 w kategorii – Muzyczne Wydarzenie Roku (rock, jazz). W roku 2008 artysta skomponował i nagrał z Randy Breckerem (6-krotny zdobywca Grammy Award) suitę jazzową 'Tykocin', która przez recenzentów muzycznych Rzeczypospolitej i Gazety Wyborczej uznana została w Polsce 'Jazzową Płytą Roku'. Nakładem wydawnictwa Summit Records ukazała się jej światowa reedycja pod tytułem 'Nostalgic Journey’. Pawlik został uhonorowany za muzykę z tej płyty m.in. tytułem "Jazzowego Kompozytora roku 2009" w ankiecie "Jazz Station" z Los Angeles. W tym samym roku ukazał się podwójny solowy album pianisty "Grand Piano", na którym zostały zarejestrowane unikalne solowe improwizacje artysty. W roku 2011 ukazała się płyta "Struny na ziemi" z muzyką do wierszy Jarosława Iwaszkiewicza w wykonaniu Lory Szafran i Marka Bałaty, z recytacjami Roberta Więckiewicza, uznana Jazzową Płytą Roku 2011 w rankingu Rzeczpospolitej. W roku 2013 ukazała się płyta z muzyką do poezji Józefa Czechowicza „Wieczorem”. W roku 2014 skomponował na zamówienie Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego utwór „FREEDOM” na chór, orkiestrę i trio jazzowe, który został wykonany 4 Czerwca 2014 na Placu Zamkowym w Warszawie z okazji Święta Wolności w obecności wielu głów państw, w tym Prezydenta USA Baracka Obamy. W roku 2015 ukazał się bestsellerowy album CD i DVD „Włodek Pawlik Trio-America”, którego premiera miała miejsce 24.05.2015 w Filharmonii Narodowej . Na początku roku 2016 miała miejsce premiera płyty „Zagajewski/Pawlik-Mów spokojniej” do poezji Adama Zagajewskiego. Wśród niezliczonej ilości nagród i odznaczeń artysty wymienić wypada: odznaczenie Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Honorowe Obywatelstwo Miasta Kalisza, nagroda polskiego środowiska muzycznego „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii „Osobowość Roku 2014”, nagroda „Anioł Jazzu” (Festiwal Bielska Zadymka Jazzowa), Artysta Roku 2014 wg Jazz Forum, nagrody Grand Prix Stowarzyszenia Jazzowego Melomani, nagroda „Bestsellery Empiku 2014” w kategorii „Wydarzenie Roku”, podwójna platyna dla płyty „Night in Calisia” za sprzedaż ponad 20 tys. egzemplarzy, pozostałe płyty rozchodzą się również w rekordowych nakładach, zarówno w Polsce jak i zagranicą Włodek Pawlik zasiadał w jury m.in.: V American Jazz Piano Competition w Indianapolis w 2001, wykładał m.in. na Eastman School of Music, Western Michigan University, podczas IAJE Jazz Conference w Los Angeles (1999), w Królewskim Konserwatorium w Brukseli. www.wlodekpawlik.com

 

 

 

Roman Perucki
Organy - 4-7 VIII 2019
uczestnictwo obejmuje 3 lekcje - opłata wynosi 600 zł


Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora w 1986r. Uczestniczył w mistrzowskich kursach organowych w kraju i za granicą. Od roku 1997 jest profesorem gdańskiej Akademii Muzycznej (w latach 1996-1999 był prorektorem ds. artystycznych).
Jest Dyrektorem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku (www.filharmonia.gda.pl). Z jego inicjatywy powstało Gdańskie Centrum Muzyczno-Kongresowe, siedziba filharmonii. Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych w świecie), Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwale organowe w kościołach Pomorza Gdańskiego. Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji, Portugalii, Rosji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie całej Polski. Jest jurorem wielu międzynarodowych konkursów organowych (Włochy, Francja, Czechy, Rosja, Polska). W swoim dorobku ma już ponad 2500 recitali. Koncertował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata, m.in. w Notre Dame (Paryż), katedra w Gandawie (Belgia), Mariinsky Theater (St. Petersburg), sala koncertowa The UANL Symphony Orchestra w Monterrey (Meksyk). Koncertuje w Polsce, w niemal wszystkich państwach Europy, w Rosji, Japonii, Chinach, Australii, Meksyku i USA. Dużą część koncertów wykonuje wspólnie ze swoją małżonką, skrzypaczką Marią Perucką.
Jest I. organistą Archikatedry Oliwskiej. Od 1999 roku jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej.
Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, posiada nagrania płytowe. Jego płytę „Messe pour les paroisses” Fr. Couperina Bohdan Pociej uznał w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka. W swoim dorobku posiada platynową płytę, wydaną w 1998 roku. Posiada liczne odznaczenia i nagrody, w tym najwyższe odznaczenia papieskie: Pro Eclessiae et Pontifice, przyznane przez Ojca Świętego Jana Pawła II oraz Order św. Sylwestra nadany przez Papieża Benedykta XVI. W roku 2005 r. uzyskał złotą odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej. W 2007 roku otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną – Gryfa Pomorskiego za rok 2006 oraz nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki.

 

MENU:


  • Aktualności
  • O Kursie
  • Wykładowcy
  • Galeria
  • Zgłoś się

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI:


  • Towarzystwo Międzynarodowych
  • Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera

  • ul. Strzelców Bytomskich 20, 45-084 Opole
  • e-mail: kontakt@kurs.opole.pl
  • tel: +48 733 806 493

NASZA GALERIA: